چگونه سیستم ترمز اضطراری ولوو، جان کودکی را نجات داد

مدتی است که شرکت ولوو کامیون‌های خود را به سیستم اتوماتیک ترمز اضطراری مجهز کرده است. اگرچه انتقاداتی به این سیستم وارد ‌می‌شود؛ اما این فناوری منجر به حفظ جان یک کودک شده است.

سیستم اتوماتیک ترمز اضطراری به‌عنوان یک طرح انقلابی در جهت ارتقاء سطح ایمنی خودروهای سنگین شرکت ولوو معرفی شد. از نام این سیستم پیدا است که در شرایط اضطراری با فعال کردن ترمزهای خودرو از تصادف جلوگیری می‌کند، اما این سیستم چگونه شرایط اضطراری را شناسایی می‌کند؟ مکانیزم عملکرد این سیستم به چه صورت است؟ میزان دقت این سیستم تا چه حد است؟ این‌ها سؤالاتی است که اغلب افراد در مواجهه با این سیستم از خود می‌پرسند.

به‌طور کلی سیستم اتوماتیک ترمز اضطراری ( AEB) با تشخیص موانع موجود در جلوی خودرو (مانند خودروهای دیگر و حتی انسان) به کمک راننده ‌می‌آید و سعی می‌کند حداقل آسیب‌های احتمالی برخورد را به کم‌ترین میزان کاهش دهد یا در صورت امکان از بروز حادثه جلوگیری کند. به‌محض تشخیص خطر، این سیستم با ایجاد صوت و روشن کردن یک چراغ هشدار قرمزرنگ روی شیشه جلو، راننده را از خطر احتمالی آگاه می‌سازد و منتظر عکس‌العمل مناسب و به‌موقع راننده می‌ماند. در صورتی‌که راننده به هر دلیلی عکس‌العمل مناسبی برای جلوگیری از برخورد نشان ندهد، این سیستم ترمزهای خودرو را برای جلوگیری از برخورد فعال می‌کند. در ویدیوهای زیر نحوه عملکرد این سیستم به‌طور کامل به نمایش گذاشته شده است.

دانلود 360p – 720p

دانلود 360p – 720p

  • عملکرد این سیستم بسیار جالب است؛، اما بسیاری از رانندگان معتقدند که سیستم AEB در مواقعی آزاردهنده است. به عقیده این رانندگان حساسیت بسیار بالای این سیستم سبب می‌شود در مواقعی که نیازی به ترمزگیری وجود ندارد، سیستم AEB وارد عمل شود و اقدام به متوقف کردن خودرو کند. با این حال، در ویدیوی تازه منتشر‌شده توسط کانال یوتیوب RoadCams، سیستم AEB سبب نجات جان یک کودک می‌شود. در این ویدیو که در یک جاده‌ی حومه‌ی شهری ضبط شده است، یک اتوبوس در ایستگاه متوقف می‌شود و چند کودک از آن پیاده می‌شوند. چند لحظه بعد یکی از بچه‌ها بدون توجه به خودروهای عبوری از پشت اتوبوس عبور می‌کند و وارد جاده می‌شود. به‌محض ورود کودک به جاده، یک کامیون ولوو از سمت مقابل وارد تصویر می‌شود. در نهایت عملکرد خارق‌العاده‌ی سیستم AEB در کنار عکس‌العمل به‌موقع راننده سبب می‌شود کامیون ولوو تنها با فاصله چند سانتی‌متر از کودک متوقف و جان او حفظ شود. در ادامه می‌توانید ویدیوی این صحنه‌ی فوق‌العاده را تماشا کنید.
  • دانلود 360p – 720p

در حقیقت سیستم AEB برای جلوگیری از برخورد کامیون‌های ولوو با عقب دیگر خودروها توسعه داده شده است. این سیستم از یک دوربین و یک رادار برای تشخیص خودروها و موانع موجود در مسیر پیش‌رو بهره می‌برد. اطلاعات دریافتی از رادار و دوربین به کنترل‌کننده ارسال می‌شود و در صورت تشخیص خطر، کنترل‌کننده فرمان فعال شدن ترمزها را صادر می‌کند. با توجه به ویدیوی منتشرشده، می‌توان فهمید که دقت این سیستم به حدی بالا است که حتی جثه کوچک یک کودک را تشخیص می‌دهد و می‌تواند سبب کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات احتمالی شود. در ویدیو ی زیر به تشریح کامل این سیستم پرداخته شده است.

https://www.zoomit.ir/2017/11/16/244737/volvo-truck-automatic-emergency-braking/

https://www.motor1.com/news/186511/volvo-truck-automatic-emergency-braking/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *