مجتمع مس سرچشمه در حوزه HSE در کشور پیشرو است

رفسنجان – مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجتمع مس سرچشمه در HSE در کشور پیشرو است که به مجموعه HSE مس سرچشمه تبریک می‌گویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول یار احمدی در مراسم نخستین استارت آپ ویکند ایمنی در مجتمع مس سرچشمه اظهار کرد: بعد از شش سال در وزارت صمت و ۱۲ سال در وزارت دفاع و وزارت نفت می‌توانیم عباراتی که تجربه و حس شده را به کار ببریم که کشور ما به لحاظ حفظ سرمایه و چسباندن HSE به فرآیند در مرحله‌ای است که مدیران به دنبال ایمنی می‌آیند.

مدیرکل دفتر HSE وزارت صمت تصریح کرد: در عرصه تولید به این موضوع رسیدند که ایمنی باید حرف اول و آخر را بزند در وزارت صمت یک نقشه راه برای ۱۴۰۰ تعریف شده که فرهنگ HSE در وزارتخانه ارتقا پیدا کند و هیچ کس جز کسانی که دارای خلاقیت و ایده‌های نو و نگاه‌های پیشگیرانه هستند نمی‌توانند در این راستا کمک کنند.

یاراحمدی تصریح کرد: در HSE دستگاه‌های ما واگرایی دارند هنوز آیین‌نامه واحد برای HSE در کشور نداریم و وزارتخانه‌ها در این زمینه هماهنگ نیستند.

وی گفت: مجتمع مس سرچشمه در HSE در کشور پیشرو بوده که به مجموعه HSE مس سرچشمه که به لحاظ پیشگیری، ایمنی و ملاحظاتی که همواره دغدغه کشور است از نمادها و الگوهای واقعی در بخش صنعت و معدن کشور است تبریک می‌گویم.

بیشترین حوادث ناشی از کار ناشی از خطای انسانی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: استان کرمان بیش از۵۰ هزار کارگاه فعال دارد و بیش از ۳۲۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها کار می‌کنند که بیش از ۳۰ هزار نفرشان در معادن شاغل هستند.

وی ادامه داد: اولویت ما ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است چون بیشترین حوادث ناشی از کار منجر به فوت را دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: ۸۸ درصد حوادث در کار ناشی از خطای انسانی است، ۱۰ درصد مربوط به ماشین‌آلات بوده و ۲ درصد حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ ۸۸ درصد عدد خیلی بزرگی است که اگر بتوانیم خطای انسانی را کم کنیم کمک بزرگی در این راستا شده است.

تولید بدون حادثه رویکرد مجتمع مس سرچشمه

مدیر مجتمع مس سرچشمه نیز در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم قطعا در ادامه کار محتاج به استفاده از تکنولوژی بهینه و هوشمند در حوزه معدن و استخراج خواهیم بود که این شعار نیست و حرکت آغاز شده و سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

حسین احمدی افزود: دو هزار و ۴۰۰ سفر خاک در روز در مجتمع مس سرچشمه با کامیون‌های ۱۳۵ تنی از معدن حجم سنگینی از عملیات معدنی به شمار می‌رود که باید با سیستم دیسپاچینگ این حجم را کنترل کنیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه رشد و توسعه متوازن در تمام حوزه‌های تولیدی و عملیاتی در دستور کار شرکت داریم، بیان کرد: در حوزه ایمنی باید رشد متوازن و همگام با صنایع را داشته باشیم اگر شرکت مس خود را در حوزه تولید و توسعه با تکنولوژی‌های روز دنیا مقایسه می‌کند باید در HSE هم بروز باشد و ضرورت داشت این همایش و رویداد برگزار شود.

مدیر مجتمع مس سرچشمه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم تولید بدون حادثه را در مجتمع مس سرچشمه و شرکت ملی صنایع مس ایران محقق کنیم و این موضوع با همراهی دانش، خلاقیت، گفتگو میسر خواهد شد.

مرگ یک نفر در هر ۱۱ ثانیه در دنیا به خاطر شغل

عضو انجمن ایمنی آمریکا، کانادا و انگلستان و مدیر سازمان ایمنی جهانی WSO در اتریش نیز گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی هر ۱۱ ثانیه در جهان یک نفر به خاطر شغل جان خود را از دست می دهد.

مجید علیزده با اشاره به اینکه آهنگ مرگ در شغل زیاد است و باید این را کُند کنیم افزود: ما در سیستم ایمنی نیاز داریم با هم باشیم اگر این اتفاق بیفتد از داستان ایمنی هم لذت خواهیم برد؛ اعداد تکان دهنده ای از جان دادن افراد در حوادث می بینیم؛ ۲۵ درصد اقتصاد جهان در دست آمریکا است از این ۲۵ درصد چیزی حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه این کشور است است و ۱ و ۸ دهم درصد این درآمد صرف حوادث و بیماری های شغلی می شود.

علیزاده با اشاره به اینکه معدن هوشمند، ایمنی هوشمند هم می خواهد و نیاز دارد بیان کرد: هدف ما این است که خریدار تکنولوژی نباشیم و هدف این استارت آپ ایمنی این است که از دانش جامعه خود استفاده حداکثری داشته باشیم؛ یک کمپانی مثل جنرال الکتریک خیلی موفق است، تکنولوژی ای را خلق کرده است که می تواند درجه خشم و عصبانیت را به ما گزارش دهد.

ثبت نام ۳۷۵ نفر در نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه

مدیر امور ایمنی و بهداشت مجتمع مس سرچشمه نیز با اشاره به مراحل برگزاری این همایش از برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی بدین منظور و سه جلسه هم‌اندیشی با پارک‌های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش رویداد خبر داد و افزود: ۳۷۵ نفر در این رویداد ثبت نام کردند که ۳۲۲ نفر به عنوان ایده‌پرداز، ۲۰ نفر برنامه‌نویس، هفت نفر گرافیست و ۲۶نفر در حوزه کسب و کار فعالیت دارند.

مصطفی زیدآبادی نژاد عنوان کرد: ۱۲۷ ایده به عنوان ایده برگزیده انتخاب شدند و محورهای همایش استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و هوشمندسازی است، در دنیای نوین شاید بشود با نصب یک سری تجهیزات در لحظه به فاکتورهای بالاتری رسید.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که تعداد معادن فعال استان کرمان خیلی زیاد است و توجه به ایمنی معادن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین امری مهم است که این استارت آپ نقطه آغازی برای این مهم است که امیدواریم کمک کننده باشد.

نخستین استارت آپ ویکند ایمنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند به مدت سه روز با حضور ایده پردازان حوزه ایمنی معادن در مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.

کد خبر 4729851

mehrnews.com/news/4729851

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *