جاذب فلزات سنگین و مواد سمی‌ از پساب های صنعتی تولید شد

محمد طبیبی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ماده معدنی زئولیت از نوع «کلینوپتیلولیت» دارای خاصیت جذب رطوبت، مواد سیال، کاتیون‌ها و هیدروکربورها است که با توجه به نوع فرآوری کاملا گزینشی این ماده، درصدد برآمدیم از آن، جاذبی برای تصفیه پساب صنعتی به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه زئولیت به جذب ماده مضر یا مفید می پردازد، گفت: از این رو ماده مناسبی برای جذب پساب صنعتی به شمار می رود.

طبیبی خاطر نشان کرد: این خاصیت جذب به‌ دلیل حضور یون‌های منفی آزاد در کناره‌های شبکه مولکولی clinoptilolite است که با فرآوری شدن، فعال شده و عمل حبس کاتیون‌ها (فلزات سنگین و سایر مواد بنابه نوع گزینش شدن) را به طور کامل انجام می‌دهد.

وی افزود: همچنین با توجه به خاصیت تبادل یونی این ماده معدنی، می‌توان تمام پروسه از پیش تعیین شده در جداسازی نمک فلزات، آب، هیدروکربور، فلزات و برخی غیر فلزات را با اطمینان کامل در پروسه تصفیه پساب صنعتی انجام داد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه پایلوت این طرح نیز اجرایی شده است، افزود: جاذبی که تهیه کردیم، با استفاده از قدرت جذب فلزات سنگین و مواد سمی می تواند شیرابه پسماند شهری را به کود تبدیل کند که به صورت نیمه صنعتی در کهریزک اجرایی شده است.

وی در خصوص تفاوت پروژه های دیگر حوزه تصفیه پساب که توسط سایر محققان کشور انجام گرفته، گفت: تعدادی از شرکت‌های دیگر ادعای گوگردزدایی محصولات سنگین نفت از جمله مازوت در سطح آزمایشگاهی را داشته‌اند اما به‌دلیل عدم دسترسی به کاتالیست مناسب، و عدم اجرای پایلوت پروژه، نتایج پروژه ها مشخص نبوده است.

کد خبر 5317588

https://www.mehrnews.com/service/HiTech

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *